Органічний інтернаціонал і євролисток

Знайомимо з найбільш поширеними значками, якими маркують органічну харчову продукцію

organic-sertifikatiПро безпеку продуктів харчування всерйоз почали говорити не так давно – коли в другій половині минулого століття в сільському господарстві різко зросло використання мінеральних добрив та інших продуктів хімічної промисловості.
А в міжнародну організацію розрізнені національні рухи за здорову їжу об’єдналися тільки в 1972 році: представники Франції, Великобританії, Швеції, Південної Африки та США на міжнародному конгресі з питань органічного сільського господарства в Версалі оголосили про створення

ifoamlogo IFOAM – Міжнародної федерації органічного сільськогосподарського руху (International Federation of Organic Agriculture Movements). З 2015 року організація взяла собі назву «Органічний інтернаціонал» (IFOAM – Organics International).

Саме IFOAM в 1980 році розробила базові стандарти органічних продуктів (біопродуктів) і запропонувала систему сертифікації різних структур на дотримання цих стандартів.

Однак не можна сказати, що сьогодні базові стандарти IFOAM визнані в усьому світі. Не змінюючи основоположних принципів, різні країни і регіони адаптували їх під свої особливості. І, хоча різниця між національними стандартами складає всього близько 5%, знаки маркування органічної продукції у різних регіонів свої.

ЄС

organik-sertificatДля органічних продуктів харчування, дозволених до продажу в країнах Євросоюзу, обов’язкові нормативи ЄС 834/2007 і ЄС 889/2008.
З 1 липня 2012 року для всієї упакованої органічної продукції, виготовленої на території ЄС, обов’язковим є нанесення на упаковку спеціального уніфікованого логотипу, відомого як «євро листок».

Оскільки серед всього асортименту органічних продуктів харчування, що продаються в Україні, найбільше товарів з Євросоюзу (мінімум витрат на транспортування при високій якості товару), можна сказати, що євро листок – основний значок, який покупець повинен шукати на упаковці, щоб переконатися, що обраний ним продукт гарантовано органічного походження.

organica-sertifikatiПаралельно із зображенням євро листка на упаковках можуть розміщуватися і інші логотипи органічної продукції – приватні, регіональні або національні.

Наприклад, найсуворіших в Євросоюзі вважаються французькі органічні стандарти.. Тому значок цієї країни поряд з євро-листком – додаткова, але аж ніяк не зайва гарантія якості органічної продукції.

organik-sertifikat-usaСША

В Америці виробництво органічних продуктів регулюється Національною органічною програмою (NOP). Нормативно-правова база розроблена Міністерством сільського господарства США. Сертифікація контролюючих органів проводиться цим же відомством, тому абревіатура міністерства – USDA – зображена на офіційній пресі Національної органічної програми США, якою маркується органічна продукція.

organiicaЯпонія

В Японії діють власні стандарти – Japanese Agricultural Standard (JAS) – і власне маркування.


Україна

В Україні восени 2013 року був прийнятий закон «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини».
А 25 грудня 2015 року Міністерство аграрної політики своїм наказом затвердило державний логотип для органічної продукції українського виробництва:

upload-6c6223f0-3965-11e6-8b35-bd4c9907f496

Проте самі держстандарти органічного виробництва в Україні до сих пір не розроблені, тому український «органічний» логотип на даний момент використовуватися не може.

Крім того, велика частина української сертифікованої органічної продукції – це не кінцевий продукт, а сировина, яка йде на експорт (зерно, бобові, олійні культури). Така продукція маркується значками тих регіонів, де передбачається продавати кінцевий продукт.

organik-sertifikat-ukrainaОднак зустрічаються вітчизняні органічні продукти і в українських магазинах. На таких продуктах може стояти, наприклад, торговий знак української асоціації «БІОЛан» або «Органікстандарт», які є членами IFOAM.

Проте, через відсутність українських органічних стандартів до якості української органіки можуть виникати питання.
До товарів, сертифікованим в ЄС, довіри у споживачів набагато більше. Та й в магазинах частіше можна зустріти органічні товари з ЄС, ніж українську органіку або сертифіковану продукцію з США або Японії.

Україна в IFOAM
На початку 2016 року IFOAM налічувала 787 учасників з більш ніж 100 країн. Україна представлена в «Органічному інтернаціоналі» трьома організаціями:
Асоціація «БІОЛан Україна»
Органічна федерація України
«Органік Стандарт Лтд»

Оцініть статтю

1 Звезда2 Звезды3 Звезды4 Звезды5 Звезд (Пока оценок нет)
Loading...